torsdag 28 mars 2013

Hur kär får man bli?

-->
Hur kär får man bli?


Fakta:
Bokens titel: Hur kär får man bli?
Antal sidor: 318
Författare: Katarina Von Bredow



Katarina von Bredow:
Hon föddes Aneby i Småland 1967, hennes föräldrar skilde sig även när Katrin var väldigt ung.
Hennes kärlek och blivande man hittade hon redan när hon var 15-16 år, Elnar Von Bredow som han heter är 36 år äldre, dem var så besatta att de redan flytta tillsammans när Katrina gick ut grundskolan. Ett år efter studenten gifte dem sig även i Paris (1985) men skilde sig 2000. Katarina hittade där efter en annan man vid namn Kjel Andersson som hon har 2 söner tillsammans med.
Priser:
  • Tyska ungdomsbokpriset Buxtehuder Bulle 1994 för Syskonkärlek.
  • Tyska ungdomsbokpriset Junge Jugendbuch Jury 1995 för Syskonkärlek
  • Jönköpings läns landstings Kulturstipendium 1996
  • Bokjurin kategori 14-19 år 2004
  • Pocketpriset kategori ungdomsbok 2007
  • Bokjurin kategori 14-19 år 2007
  • Barnens Romanpris (Sveriges Radio) 2012 för Flyga högt

Innehåll/boken:
Hur kär får man bli är en ungdomsbok som handlar om kärlek, vänskap, oro, längtan, graviditet, sorg, som ett vanligt ungdoms liv, man kan säga att ungdomars liv ser lika dana ut även om man inte tänker på det, bara att det beror till det yttersta från person till person, med andra ord att troligtvis träffar ungdomar på dessa saker (kärlek, sorg, vänskap, mm).
Det sägs att Katarina Von Bredow skall beskriva känslan och tankar väldigt bra i hennes böcker, vilket jag håller helt och hållet med om. I denna bok ”hur kär får man bli?” handlar det om Katrin och hennes bästa kompis Frida som precis skall börja i nian. Allt är precis som vanligt tills det en dag kommer en främmande person genom dörren. Inte vem som helst utan en riktig snygging vid namn Adam som alla tjejer dras till. Deras klass skall sätta upp en pjäs om ”Romeo och Julia” där Adam den nya killen får spela Romeo för att de andra tyckte det hade varit en bra start i en ny klass så att man lär känna varandra lite bättre och Frida Julia pga. hennes otroliga skönhet. Frida blir döds kär i Adam och kan inte sluta prata om hur hon och han hade passat så bra ihop och hur det kommer gå när dem skall öva sina repliker, men framförallt vad hon skall ta på sig är han kommer. Samtidigt blir Katrin ihop med den hockeyspelande Andreas. Katrin har någon känsla för Adam där men hon kan inte visa den eftersom i så fall står hennes allra bästa kompis som är tok kär i honom på spel även att hon är väldigt mycket med sin pojkvän kan ställa till det. Så väljer hon sin bästis eller pojkvännen? Kommer Frida och Katrin fortsätta vara vänner? Kommer Adam och Frida bli tillsammans? Eller kommer Katrin och Adam bli tillsammans? Ja det får du reda på om du läser boken. 

När man läser boken får man en klar bild i huvudet av vad som berättas och beskrivs, beskrivningarna är inte överdrivna och inte dåliga utan lagom tycker jag. Med bild i huvudet menar jag att när Katarina skriver, så skriver hon otroligt bra om känslor i boken vilket gör att man känner igen sig på något sätt i boken, detta gör att man oftast inte vill sluta läsa utan bara fortsätta, som ett beroende kan man säga, ett ex på en händelse är när Adam kommer in i klassen för första gången och hur alla tjejer fnissar och viskar och även blir lite små kära. Jag har även läst Syskonkärlek av henne som jag även tycker är bra och kanske ännu lite bättre, Syskonkärlek har också dessa drag med bra beskrivelser vilket gör boken otroligt bra.
Men om man går över till hur kär får man bli igen så hade den sina huvudpersoner (Katrin, Frida, Adam) men berättar personen är Katrin som är 15 år och har en lillebror som hon bryr sig om väldigt mycket, hon vågar säga vad hon tycker och är inte så jätte blyg, hennes allra bästa vän betyder allt för henne, med andra ord Frida som är den snygga tjejen i skolan som alla vill se ut som och försöker se ut som, hon är en typisk tonåring och otroligt självsäker och öppen. När Katrin berättar och tänker skriv det i jag-form vilket förekommer i nästan hela boken.
En händelse jag drog mig till var när Katrin skulle gå på en Hockey träning som Andreas hade, hon sprang i ös regn för att hinna även fast att hon verkligen hatar hockey, varför jag drogs till detta är för att när man gillar någon så gör man in princip allt för att få personen även om det skulle vara så att man hatar hockey, eftersom jag inte har läst ut hela boken en så kan det självklart komma mer händelser jag drar mig mera till.

Den delen jag har läst utav boken märker man att Katrin blir mognare och lär sig utav sina misstag som hon kan göra tex tagit sin pojkvän före sin vän och ljugit (självklart mera) eftersom jag inte läst ut boken så kan hon/personerna även ändras mera med tanke på att dem blir äldre .

Boken utspelar sig från skolans start och kanske 3-5 månader framöver vilket innebär att det är höst och vinter, vilket beskrivs genom deras ytterkläder och vädret, grått, kyligt, regnigt, alltså en vanlig svensk höst. Jag tror och det känns som att miljön och boken utspelar sig i en stad som Varberg, alltså inte så jätte stor, varför jag uppfattar det så är för att när de skall ta sig någon stans är det inte jätte långt att gå eller åka bil.

Jämfört med andra böcker jag har läst så tycker jag denna bok har något speciellt, man kan känna igen sig i väldigt många situationer vilket kan vara svårt för en författare att få med såpas bra beskrivning av en känsla och händelse.  Ungdomar har även ett eget tänk och förstånd, det är en sak att bara skriva men det är en annan sak att verkligen sätta sig in i situationer och utveckla det, vilket gör att händelserna blir mer intressanta.
Budskapet uppfattar jag som att man skall vara rädd om det vi har, med andra ord Katrin valde oftast sin pojkvän före sina vänner, en kärlek förekommer oftast många gånger i ens liv och förhållanden numera är inte så jätte långvariga som förr i tiden, medan en riktigt bra vän i denna ålder finns där för en och oftast ett bra tag om inte hela livet.  
  

2 kommentarer:

  1. Du beskriver boken och personerna bra. Jag håller med dig om att Katarinaa von Bredow skriver mycket bra ungdomsböcker.
    /Malin

    SvaraRadera
  2. Katarina von Bredow26 april 2013 kl. 03:01

    Kul att läsa din recension och roligt att du tycker om boken. Det är alltid lika spännande att ta del av läsarnas tankar kring det jag skriver. Hoppas du kommer att gilla slutet också ... :-)
    Varma hälsningar,
    Katarina

    SvaraRadera