onsdag 3 april 2013

Syskon kärlek


När jag först började läsa ”syskon kärlek” så tyckte jag att det var en väldigt konstig och nästan lite små äcklig bok.
Den handlar då om 17 åriga Amanda och 18 åriga Ludvig. Amanda och Ludvig är syskon men har också inlett en väldigt passionerad och kärleksfull relation. Detta var det som gjorde att jag tyckte att den var lite äcklig först eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha en relation med ett utav mina syskon. Men det försvann ganska snabbt när jag förstod vilken relation de hade haft till varandra innan de blev kära.
Inom deras familj så har det alltid varit väldigt mycket kärlek. Det har alltid funnits en massa kramar och det var naturligt för dem att man strök varandra på kinden och sa att de var fina.
Amanda som är huvudpersonen i boken är jätte duktig på att måla, hon satsar verkligen på det och det är hennes dröm att få ha det som hennes yrke, men hennes äldre syster Ylva tycker det är jätte löjligt och är nästan konstant arg på Amanda. Hon tycker att Amanda ska ta mer ansvar och tänka mer på sin mamma som arbetar nattskift på sjukhuset som sjuksköterska. Hennes mamma tjärnar inte så bra med pengar och Ylva menar att Amanda ska skaffa sig ett riktigt jobb så hon kan hjälpa deras mamma.
Trots Ylvas hårda ord så fortsätter Amanda att måla. Under hösten så tog Amanda några kroki kurser, vilket är att man målar av nakna personer, men tyvärr så var dessa kurser för dyra och Amanda var tvungen att sluta. Ludvig tyckte att det var tråkigt att hon var tvungen att sluta eftersom hon var så duktig på det så han anmäler sig som frivillig att vara modell för henne så att hon kunde fortsätta att måla. Amanda går med på detta och börjar måla av honom. De håller på i flera veckor och under tiden så börjar Amanda att skriva i en dagbok om allt som händer i hennes liv.
Särskilt om Ludvig.
Hon skriver att det börjar pirra väldigt mycket i hennes mage när hon ser honom och hon börjar få svårt att måla av honom eftersom hon inte klarar av att titta på honom. Hon förstår att vad hon känner är fel så hon slår upp ordet pervers i en ordbok och får fram att hon är förvrängd och har ett onaturligt beteende inom sexuella avseenden. Under ett antal veckor är Ludvig det ända hon kan tänka på och en dag när de står i köket så råkar hon faktiskt kyssa honom. Hon blir så rädd och generad att hon springer in på sitt rum och pratar inte med honom på flera veckor. Men snart så får hon reda på att Ludvig i själva verket har känt likadant hela tiden. Det är nu deras relation börjar. Under hela bokens gång är deras relation väldigt komplicerad och de går många gånger från att vara ihop till att inte vara ihop. Under en av de gångerna som de inte var tillsammans så blev Amanda så otroligt ledsen över att Ludvig hade hittat en annan tjej att hon drog till en pub och söp sig jätte full. Dagen efter så vaknar hon upp i en stor fin villa, Det är en man som heter David som hade tagit hand om henne eftersom han såg att hon inte var så gammal. David är gift med en kvinna som heter Marianne, men David säger redan första gången han träffar Amanda att han inte vet om han är så kär i henne längre. Efter det mötet så fortsätter Amanda och David att träffas ett tag tills Marianne kommer hem från sin affärsresa. Nu tänker jag inte säga mer om vad boken handlar om eftersom jag inte vill berätta om slutet, men jag kan säga att det kommer att bli väldigt jobbigt och svårt för både Ludvig och Amanda mot slutet av boken.
Boken har ett väldigt bra upplägg när det kommer till tiden den utspelar sig i. I början av boken berättar ”Amanda” om att hon lovade Ludvig att skriva boken om dom någon dag och att hon är rädd för vad hennes man och barn skulle tycka om den. Man förstår ju helt klart att hon är vuxen och att hon ska skriva denna bok till minne av sin bror.
När man sen börjar läsa första delen i boken så utspelar den sig på 80-talet här i Sverige och det förstår man mest på att de berättar det, jag hade inte trott att det var på 80-talet om de inte hade skrivit det. Sen i slutet av boken, allra sista sidan faktiskt så skriver hon en namnteckning under texten där hon skriver:
 1 september 2021, Amanda Bergström
Alltså går hon till och med in i framtiden lite vilket var en liten rolig detalj tyckte jag.
Innan Amanda och Ludvig börjar bli kära i varandra så är Amanda tillsammans med en kille som heter Johan. Johan är en typisk kristen pojke som är livrädd för att Amanda ska röra vid honom, han vill vänta med sex tills efter giftermål och han försöker hela tiden göra Amanda ”finare” på något sätt. Han försöker få henne att bära kjol och inte svära så mycket osv men Amanda är inte på det sättet. Så tillslut blir hon trött på honom och ska gå och göra slut med honom, de träffas i parken men bara efter några minuter så börjar de bråka om hur Amanda bor, att hon är så fattig, att hennes mamma aldrig är hemma osv. Detta gör Amanda jävligt arg och hon gör direkt slut med Johan. Detta var ett ögonblick i boken som jag tyckte var jätte häftigt. Amanda var så stark och hon stod verkligen upp för sin familj och sin mamma. Hon visste ju att det Johan sa var sant, om att de var fattiga och så, men han hade fel om att hennes mamma var dålig mamma bara för att hon jobbade natt och var sällan hemma. Jag fick bara rysningar när jag läste det för hon var så otroligt häftig och snabb på svar.
När jag skulle komma på ett budskap som denna bok hade så tyckte jag det var väldigt svårt. Men ett budskap som jag tänkte på var att ”man ska få älska vem man vill, trots vad andra tycker” jag tyckte att det passade väldigt bra in på denna bok eftersom de verkligen älskar varandra och säger att de ska vara tillsammans även fast andra skulle tycka det var äckligt eller konstigt. Men jag ska nog på peka att Katharina har själv sagt att hon inte har något speciellt budskap i sina böcker.
Författaren som har skrivit denna fantastiska bok heter då Katarina von Bredow. Denna bok var Katarinas första roman och den kom ut första gången 1991. När Katarina var liten så tänkte hon aldrig på att bli författare, men hon var en jäkel på att berätta historier och komma på små vita lögner som hon kunde dra för sina kompisar. När hon blev äldre dock, ungefär när hon kom upp i högstadiet, kom hon på att hon kunde använda sina fantasier till och skriva ner dem. Det var då hon skrev första upplagan av ”syskon kärlek”, hon skrev första utkastet till denna bok när hon gick i nian och sen dess har hon fortsatt.





2 kommentarer:

  1. Du beskriver boken och personerna väl och man blir nyfiken på att läsa boken och få reda på hur det går. Jag har hört flera elever som har redovisat denna bok och alla tycker att den är bra. Så för er som inte har läst den är det ett mycket bra boktips.

    SvaraRadera
  2. Katarina von Bredow26 april 2013 kl. 03:11

    Jättespännannde att läsa din recension! Du skriver ärligt om hur du kände inför boken och hur det förändrades medan du läste den. Beskrivningen av innehållet är också fin, och du har helt rätt vad gäller budskapet (som egentligen inte finns). Jag föredrar att ställa frågor framför att försöka svara på dem :-)
    Varma hälsningar,
    Katarina

    SvaraRadera