torsdag 28 mars 2013

Bokredovisning: ”Mycket mer än så”







Om boken: Sarah Dessen har skrivit boken. Den består av 413 sidor. Det är mycket text i boken, så den är inte lättläst.






Sarah Dessen
Sarah Dessen är en amerikansk författare. Hon föddes i Evanston år 1970. Hon har t.ex. skrivit ”Mitt perfekta liv”, ”Mycket mer än så” och ”Du glömde säga hejdå”. Hennes föräldrar arbetade på universitetet. Hennes mamma lärde ut romersk mytologi och hennes pappa lärde ut Shakespeare.

Det är svårt att veta varför Sarah Dessen skrev denna bok, eftersom jag inte hittade så mycket fakta om henne.

Handlingen
Boken handlar om Auden som är en väluppfostrad tjej. Hon har alltid vart duktig med sina studier och hon brukar aldrig vara ute på fester om helgerna. Hon har inte haft ett socialt liv med vänner och helt enkelt missat den ”roliga” delen av hennes tonårsliv, enligt henne själv. Auden har också slutat att sova på nätterna. Hon har en bror som heter Hollis, han skall under sommaren resa omkring i Europa. Audens föräldrar är skilda och hennes pappa har en ny tjej som heter Heidi och de har fått ett barn tillsammans. Auden får ett erbjudande om att bo hos hennes pappa och Heidi under sommaren, när hon får frågan, tackar hon snabbt ja. Audens pappa och Heidi bor i en liten stad vid kusten, vars namn är ”Colby”. Auden får sköta bokföringen på Heidis klädbutik och där lär hon känna tre tjejer. Maggie, Esther och Leah, de berättar om vad de brukar göra i Colby om kvällarna, om grillfesterna och om vilka regler som finns, för att inte Auden skall göra bort sig. Auden träffar en kille som heter Eli som också har svårt att sova om nätterna. Eli har bestämt att hon skall få uppleva de saker som hon missat under sin ”tonårstid”.

Tiden
Boken utspelas under en sommar i staden Colby. Man märker tydligt att den utspelar sig under en sommar, eftersom den handlar om Auden som har sommarlov och att hon skall bo hos sin pappa under sommaren. De sista sidorna innefattar också om när hon har börjat på Universitetet efter sommaren.

Budskap
Jag tror att budskapet i boken är att människor kan ändras. Om man inte tyckte om en person under en tid p.g.a. att personen gjort något dumt, eller bara betett sig konstigt, då måste man acceptera att personen kan ändra sig i framtiden.

En speciell händelse
Auden spenderar sina nätter tillsammans med Eli, när de har lärt känna varandra. De hittar på roliga saker tillsammans. Eli lämnar ut tidningar om nätterna och en kväll hänger Auden med. De kastar ut tidningar till alla hus i området där Auden bor, inklusive hennes eget hus. Auden råkar kasta tidningen på Heidis bil och då säger Eli att Auden får lägga den på trappan istället. Klockan är tre på natten och just när hon lägger tidningen på trappan hör hon hennes pappas röst innanför. Han och Heidi bråkar, Auden får upp tankarna sedan hon var liten, då hennes föräldrar bråkade.

Jag tycker denna händelse visar ganska starkt intryck på mig. Barn och ungdomar skall inte behöva höra deras föräldrar bråka. Auden berättade om när hon var liten då hennes mamma och pappa bråkade ofta. Hur rädd hon hade varit, hon undrade ifall hennes föräldrar ville ha henne, eller ifall de bara hade begått ett misstag.

Mina egna tankar
Det är en riktigt bra bok som riktar sig till både ungdomstjejer och för tjejer mellan 20 och 25 år. En bok med bra beskrivningar om huvudpersonens tankar och funderingar. Jag tycker att boken gör att man kan sätta sig in i olika situationer och skapa egna bilder där boken tänkas utspela sig. Jag tycker även att man kan känna igen sig med vissa saker i boken.

Jämföra bok
Jag har läst en annan bok som Sarah Dessen också skrivit ”Mitt perfekta liv”. Jag tycker inte att hennes böcker är särskilt lika varandra. De enda likheterna jag märker är att hon skriver om kärlek i båda böckerna, dessutom skriver Sarah Dessen med ett bra, ungdomligt språk i båda sina böcker. Jag tycker annars att böckerna är väldigt olika i sig. Annars kan det vara med andra författare att de skriver sina böcker med liknande handling, vilket jag inte tycker att Sarah Dessen gör.

Omdöme
Jag tycker att boken ”Mycket mer än så” var jättebra. Dock var boken lite seg i början då jag inte var så flitig i mitt läsande. Desto längre in i boken jag kom, ju bättre blev den. Jag tycker att författaren skrev med ett bra ungdomligt språk. Detta var en av de bästa böckerna som jag läst och den får 4/5 stjärnor. Något jag reflekterade över när jag läste var att det fanns många ord som var fel, det var många särskrivningar, vilket jag tycker drar ner lite på betyget. Annars tycker jag att själva innehållet i boken var jättebra.



Av: Linnéa Andersson

1 kommentar:

  1. Bra beskrivning av boken och dina egna tankar om boken. Jag har inte hört talas om boken, men det verkar vara ett bra boktips.
    /Malin

    SvaraRadera