torsdag 28 mars 2013

Om jag kunde drömma


Skriftlig bokredovisning:

Om jag kunde drömma: Stephanie Meyer

"Stephanie berättar om de tre saker var jag absolut övertygad om. Den första var att Edward var vampyr. Den andra var att det fanns en del av honom och jag visste inte hur stark den delen kunde vara som törstade efter mitt blod. Och den tredje var att jag var villkorslöst och ohjälpligt förälskad i honom".

Isabella Swan "Bella" flyttar från det soliga Phoenix, Arizona till det regniga ForksWashington, för att bo med sin pappa, Charlie Swan. Detta för att hennes mamma, Renée, ska kunna resa med sin nya man. I Phoenix kände sig Bella alltid utanför i skolan, så hon blir förvånad när hon snabbt blir vän med flera elever. Hon blev ännu mer förvånad när flera killar konkurrerar om hennes uppmärksamhet. Men när hon sitter bredvid Edward Cullen den första dagen i skolan, verkar han avvisa hennes närvaro och försöker till och med byta schema för att undvika henne, vilket gör Bella väldigt förvånad. Efter att ha lurat Jacob, en familjebekant, att berätta om stamlegenderna från området, drar Bella slutsatsen att Edward och hans familj är vampyrer, men blir inte rädd. Även om hon oförklarligt var kär i Edward även när hon trodde han drack människoblod, är hon mycket lättad att få reda på att familjen väljer att dricka djurblod istället. Edward berättar också att anledningen till att han höll sig ifrån Bella, var att doften av hennes blod är den starkaste för honom. Allt eftersom kommer Edward och Bella närmare varandra och trots problemet att Edward är en vampyr och Bella en människa, är de båda överens om att deras kärlek kan utstå allt.
Deras förhållande är mycket perfekt under en viss tid, men när de kommer en annan grupp med vampyrer blir de kaos.   

Boken utspelar sig i olika miljöer. Skolan, hemma, skogen bland annat. Denna bok utspelar sig under ganska ny tid med en lite fantasi. Man märker de för de går i skolan precis som jag och så de förklarar allting känns nutid, fast med en fantasi med i vampyrer.

Jag tror budskapet är att det spelar ingen roll vem du är bara du älskar den du lever med. För att även om Edvard är vampyr hindar det inte Bella att träffa honom. Spelar ingen roll vad andra säger, de viktigaste är att du själv mår bra. Och att inget är omöjligt, du ska aldrig sluta hoppas det finns alltid en utgång.


 ”Min blick gled på eget bevåg mot honom och jag log fåraktigt när jag tänkte att han satt på exakt samma sätt som jag: med nävarna knutna och armarna i kors. Han flirtade tillbaka och hans ögon lyckades på något sätt glöda till och med i mörkret”.
Jag valde denna händelse för att jag tycker den är mycket speciell känsla. Att få denna kärlek tillbaka kan betyda allt för någon. Att man kan få någons ögon att lysa igenom mörkret är inte lätt. Utan kärleken är det vackraste vi har.

Om man jämförde den här boken med ex Andreas Carlssons självbiografi bok så ser man deras likheter. Även om Andreas Carlsson skriver en självbiografi och Stephanie Meyer skriver en fantasi ungdoms bok så har de en viss likhet. I ”om jag kunde drömma” handlar det mycket om kärlek, vilket finns i vårt egna liv. Så som Edward och Bellas kärleks problem är finns även i verkligheten inte bara i fantasin vilket man märker i Andreas Carlssons bok. Båda böckerna har lite det budskapet inget är omöjligt. Om du vill något så klarar du de. De gäller bara att hitta rätt väg. 

De man får utav av denna bok är att inget är omöjligt och du får älska vem du vill. Ingen annan ska hindra dig.



Stephanie Meyer:

Stephanie Meyer föddes 1973 i Hartford. Hon deltar i kyrkan regelbundet, talade med Reuters om The Host, arbetar som producent på projektet och hur hennes liv har förändrats sedan den första Twilight filmen kom ut 2008.

Twilight författaren Stephanie Meyer har även gjort filmer, som också handlar om vampyrer och varulvar.
















                                                                                                                                 Sandra Nilsson
Vårterminen 2013
                                                                                                          9G 

1 kommentar:

  1. Twiligtserien har blivit otroligt populär både som bok och film. Du beskriver boken bra och de som inte har läst denna bok har fått ett bra boktips.
    /Malin

    SvaraRadera