Vad kan vi lära oss av dessa händelser och vad är viktigt att vi förmedlar?
Det är viktigt att minnas, att lära och att se.
Något liknade får inte hända igen och det är därför vi får de egenskaperna i
skolan idag. Vi ska lära oss att ifrågasätta, lära oss att sätta in oss i
andras ögon och förstå. Skolan må se ut som ett ställe där man lär sig namn, årtal och ord
men det är mer än så. I skolan får vi forma oss själva, våra idéer och
värderingar.
När vi läser om förintelsen översköljs vi av
omänsklighet och förvåning över hur omänsklig en mänsklig varelse kan vara. Vi
lär oss att konstatera att detta har hänt och att det aldrig, aldrig ska eller får hända
igen i vår framtid. Vi lever i en värld där medmänniskan i oss behövs. I en
värld där orättvisan inte är runt hörnet utan rakt framför oss. Förintelsen och
Hitler är ett kraftigt exempel på vad som kan hända om just Din uppfostran och tankesätt skulle
vara "fel". Rasism lever i vår värld vart vi en går. Det är alltid en grupp i
korselden som får mest skit och när väl det slutar så tar en ny grupp dess
plast.
Om såväl världen skulle gå under och bara tio
människor skulle överleva skulle åtminstone en av dem uppleva rasism mot sig.
Varför? Jag kan inte ge ett konkret svar
till det. Det bara är så världsordningen är. Det är en läxa vi bör lära oss, en
läxa som vi måste lära oss. Och det är sånt vi lär oss i skolan. Vi lär oss
att bevara vår historia och lära oss från den. Att minnas och se vad som är
bra, ta tillvara på det, att se vad som är dåligt och lära oss av det.
Men hur kunde det hända? Hur kunde Hitler ta makten och göra det han gjorde? Hur kunde SS-männen så hjärtlöst handla som de gjorde? Och varför gjorde judarna inte mer motstånd?
Allt handlar om historia, uppväxt och förmågan att
ifrågasätta. Hitler utnyttjade tyskarnas historia. Han använde deras missnöje
efter första världskriget och han riktade det. Han gav dem ett mål, en grupp i
korselden. Barn lärde sig från barnbenen att förakta judarna. De uppfostrades till
att aldrig ifrågasätta det. Och när det kommer till judarnas passivitet så
handlar även det om uppväxt. ”Om man är
snäll” är uttrycket Hédi använder om sin uppväxt. Om man är snäll och
följer regler så händer det ej en något ont. Och på grund av det var motståndet
minimalt.
Men anledningen till att vi läser om detta är för
att förhindra att detta händer igen. Och även om man inte kan jämföra mobbning
och förintelsen på samma nivå så har det samma grund. Någon som anser sig själv
bättre än andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar