söndag 26 maj 2013

Skärvor av ett liv

Hur kunde förintelsen inträffa? Hur kunde vanliga människor bete sig så grymt som de gjorde och behandla människor så illa?

Detta är nog det värsta som har hänt, som jag vet om.
Hur kunde detta inträffa? Det tror jag alla har frågat sig själva någon gång.
Och hur kunde människor behandla människor så, men då såg man inte judar, romer, homosexuella och handikappade som människor, utan djur i en människas kropp. Men om man inte hade sett dessa människor som djur, hade man inte kunnat utsätta människor så som de gjorde. De som jobbade på koncentrationslägrerna hade inte kunnat jobba där om man inte såg dem som djur, men de klarade inte av det ändå, de som jobbade där hade ofta alkoholproblem, och det förstår man.
För om man tittar på de hemska bilder som togs, och att få se det varje dag och ännu värre, så förstår man varför de hade så stora alkoholproblem.
Men de judar som överlevde koncentrationslägrerna har men för livet, och det kommer aldrig att försvinna, hur mycket man än vill.
Hédi skriver i sin bok att, även om hon har upplevt det och att hon vet att det är fruktansvärt, så kan hon inte sätta sig in i den känslan igen.
Jag vet inte alls den känslan men jag kan tänka mig att man hade en väldigt stor överlevnadsinstinkt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar